Katukiitäjät - Street Gliders Finland

Maantieluistelun vaaratilanteet

Tiedosta ja vältä tavallisimmat hölmöydet

Maantiellä luisteltaessa on olemassa monta vaaran mahdollisuutta, jotka luistelijat myös hyvin tiedostavat. Kokenutkin luistelija, joka on tottunut luistelemaan yksikseen voi aiheuttaa yllättäviä vaaratilanteita luistellessaan useamman hengen ryhmässä.

Useimmiten nämä vaaratilanteet johtuvat siitä, että ei muisteta huomioida, kuinka isompi luistelijaryhmä käyttäytyy itselle tutussa tilanteessa. Tämän vuoksi on syytä jo etukäteen miettiä erityisesti muiden luistelijoiden mahdollisuuksia selvitä yleisimmistä tilanteista.

Linja-autopysäkit

Linja-autopysäkille saavuttaessa ryhmän ensimmäisenä luisteleva kaartaa pysäkille, kun vastaan on tulossa auto. Auto törmää ryhmän viimeisiin luistelijoihin.

Autokuljettaja ei useimmiten huomaa, että luistelijoita on useita. Hän luulee, että luistelija väistää, kun ryhmän ensimmäiset luistelijat väistävät pysäkille ja jättää hänelle kuuluvan hidastamisen ja väistön tekemättä. Takimmaiset luistelijat eivät kuitenkaan voi väistää, koska eivät ole vielä ehtineet pysäkin kohdalle.


Ryhmän vetäjä ei saa kääntyä pysäkille, jos autoja on tulossa vastaan, vaan luistelua on jatkettava suoraan. Jos pysäkille on tarkoitus pysähtyä/väistää, pysäkille saa kääntyä vasta, kun kaikki luisteijat ovat ehtineet pysäkin kohdalle.


Ohittaminen alamäessä

Alamäessä nopeammin laskeva luistelijaryhmä saavuttaa edellä menevän luistelijaryhmän ja väistää sitä ajoradan puolelle. Vastaantuleva auto ei mahdu väistämään luistelijoita.

Luistelijaryhmän ohittaminen alamäessä kestää kauan. Tämä johtuu suhteellisesti yllättävän pienistä nopeuseroista ja siitä, että ryhmät ovat pitkiä. Alkanutta ohitusta ei voi keskeyttää riittävän nopeasti.


Takaa tulevat luistelijat ei saa ohittaa edellään meneviä alamäessä. Takaa tulevien pitää liittyä ensimmäisen ryhmän perään, kunnes alamäki on ohitse. Edellämeneviä varoitetaan huutamalla ja nopeuseroa pehmennetään käsiä joustamalla.


Junasta vilkuileminen

Laskettaessa alamäkeä junamuodostelmassa luistelijat seuraavat tien kulkua ajoradan puolelta. Tästä johtuen juna "taipuu" ajoradalle ja vastaantulevilla autoilla ei ole mahdollisuutta väistää. Lisäksi junan hallittavuus kärsii huomattavasti.

Vaikka yksittäinen luistelija katsoisi eteenpäin mahdollisimman varovasti ajoradan puolelta, junan peräpää kaartuu ajoradalle päin. Tämä vaikutus kertaantuu helposti, varsinkin kun vilkaisu saa takana olevat kiinnostumaan tulevasta.


Junassa laskettaessa on luotettava veturin ajolinjaan ja varoitushuutoihin. Eteenpäin katsomista pitää välttää. Eteenpäin katsominen voi kuitenkin olla tasapainon säilyttämisen vuoksi tärkeää. Vilkaisu pitää tehdä aina ojan puolelta. Samalla on tarkkailtava, että luistimet eivät ajaudu vahingossa päällysteen ulkopuolelle.

Myös pyörätiellä mäkeä laskettaessa tämä on tärkeää, sillä tie on niin kapea, että jo muutaman hengen juna pystyy "taipuessaan" tukkimaan koko väylän. - Muista siis: vilkaisut aina ojan puolelta.

23.6.2002 info...katukiitajat.fi