Katukiitäjät - Street Gliders Finland

Rullaluistimen pyörien kovuus

Luistimen pyörä vai auton kesärengas?

Teksti ja kuvat: Panu Tuominen

Rullaluistimien pyörien kovuus on pyörän halkaisijan lisäksi se toinen parametri, joka esitellään myyntipakkauksessa ja pyörän kyljessä. Käytännössä rullaluistinpyörissä kovuusmerkintä on numero ja A-kirjain, esim. "82 A". Pyörän halkaisija ilmoitetaan selkeinä millimetreinä, esim. "80 mm", mutta mitä nämä A:t oikein merkitsevät?

Kovuusasteikko Shore A

Kovuusmerkinässä oleva A-kirjain tarkoittaa ns. Shore-kovuusasteikkoa A. Kyseistä kovuusmittausmenetelmää käytetään pehmeiden kumien ja polyuretaanimateriaalien kovuuden luokitteluun. Täydellisenä Shore A -kovuusmerkintä merkitään "82 °ShA", mutta luistinpyörissä lyhyempi merkintätapa "82 A" on vakiintunut.

Materiaalin kovuus määritellään sen perusteella, kuinka paljon materiaali painuu painettaessa sitä pienellä kuulanmuotoisella kärkikappaleella. Mittalaitetta kutsutaan englanninkielellä nimellä "durometer". Tarkka mittaustapa alle 90 °ShA:n kovuuksille on standardoitu standardissa ISO 868.

Kuinka luotettavia luistinpyörien kovuusmerkinnät sitten ovat? Shore A -asteikko kattaa arvot 0 °ShA...100 °ShA, jossa 100 °ShA merkitsee materiaalia, johon mittauskärki ei uppoa laisinkaan, esim. lasia. Tästä määritelmästä johtuen yksikään rullaluistimen pyörä ei voi todellisuudessa olla kovuudeltaan enempää kuin 100 A.

Kuitenkin markkinoilla näkyy temppuluisteluun tarkoitettuja minipyöriä, joiden kovuudeksi on merkitty "101 A". Kyseessä on vain markkinointikikka, jolla halutaan korostaa, että pyörä on vielä kovempi kuin kilpailijan "99 A". Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että pyörien kovuusmerkintöihin ei välttämättä ole luottamista, ainakaan vertailtaessa eri valmistajien tuotteita.

Pyörän kovuuden valinta

Ainoat parametrit, joihin pyörän kovuus suoraan vaikuttaa, ovat tärinä ja rullaavuus. Vielä muutama vuosi sitten useimmat myynnissä olleet pyörät olivat kovuudeltaan 78 A. Nyttemmin pyörät ovat kaupoissa hieman kovettuneet, sillä kovuudet 80 A ja 82 A tuntuvat entistä yleisimmiltä. 

Pehmeämmät 78 A:n pyörät eivät kuitenkaan poista tärinää - se ehkä vähenee, mutta niin vähenee myös pyörien rullaavuus. Rullatessa pehmeän pyörän pinta muuttaa muotoaan kovaa pyörää enemmän. Näinpä vierintävastus on ainakin teoriassa kovaa pyörää suurempi. Vastaavasti kovempi pyörä on "liukkaampi", sillä se ei "uppoa" asfaltin pintamuotoihin yhtä hyvin kuin pehmeä. Pyörien lipsuminen potkittaessa ei kuitenkaan normaalisti johdu pyörien kovuudesta, vaan siitä, että luistelutyylissä on parantamisen varaa.

Tärinää on turha pelätä - ero 78 A:n ja 82 A:n pyörien välillä on käytännössä niin pieni, että sillä ei useimmiten ole merkitystä. Tärinä kuuluu rullaluisteluun (Suomessa) ja siihen tottuu - useimmiten sitä ei enää huomaa muutaman kilometrin jälkeen. Jos aiot harrastaa lajia säännöllisesti, et osaa kiinnittää siihen enää myöhemmin mitään huomiota.

Koska kovuus ei edes kerro tavalliselle luistelijalle tärkeistä pyörän ominaisuuksista, kuten lujuudesta tai kulutuskestävyydestä, on pyörän kovuuden valinta melkeinpä makuasia. Tärkeämpää on pidemmän päälle valita sellaisia pyörämerkkejä ja -malleja, joista on hyviä käyttökokemuksia. Ei ole itsestään selvää, että kovempi pyörä kuluisi luistellessa hitaammin kuin pehmeä pyörä. Kovempi kuitenkin rullaa herkemmin - niinpä kannataa aina harkita kovemman vaihtoehdon valitsemista, jos on kahden vaiheilla ja arvostaa rullaluistelussa keveyttä ja vaivattomuutta

Luistimen pyörä vai auton rengas?

Kovuusvertailussa auton renkaiden ja rullaluistimien pyörien välillä luistimen pyörä vie selkeän voiton. Kun normaalit rullaluistimiin tarkoitetut pyörät ovat kovuudeltaan 78...85 A, autojen kesärenkaiden kumin kovuus on "vain" 68...75 A. Ero on vielä selkeämpi talvirenkaisiin verrattaessa: nastarenkaiden kovuudet vaihtelevat välillä 55...59 A ja kitkarenkaiden peräti välillä 50...55 A!

Lähteitä

9.5.2004 info...katukiitajat.fi